Drie op de tien 15-jarigen moesten al eens een jaar overdoen
Drie op de tien 15-jarigen moesten al eens een jaar overdoen. Ik schrok me een bult toen ik deze titel las. Hoe komt het dat België, een land met een sterk onderwijsbeleid, toch nog zoveel jongeren telt die een jaar moet dubbelen? Dat was de eerste vraag die me te binnen schoot toen ik deze titel las. Jammer genoeg biedt het artikel niet echt een antwoord op deze bedenking.
Het artikel vertelt dat in België 30,8 procent van de
15-jarigen in ons land al minstens één keer is moeten zittenblijven. Hiermee
komt ons land op de derde plaats bij de OESO-landen. Gemiddeld heeft maar ongeveer
11 procent een jaar moeten overdoen. De enige mogelijke oorzaak die eventueel
wordt aangegeven in het artikel zou kunnen zijn dat er te weinig leerkrachten
zijn. Maar liefst 43,5 procent geeft aan dat de directeur van hun school dit
aanhaalt. Daarnaast deelt het artikel ook mee dat mensen die ooit zijn blijven zitten, vaker hun hogere studies
niet afwerken.
Dit artikel laat me stilstaan bij het belang van de rol die
leerkrachten hebben. Het tekort ervan heeft duidelijke gevolgen voor de
jongeren. Hopelijk wordt het gebrek aan leerkrachten de komende jaren kleiner,
ik ben er alvast klaar voor om mijn steentje bij te dragen. Ik vind dat
leerlingen niet de dupe mogen zijn van het lerarentekort.
DE STANDAARD, geraadpleegd op 14 oktober 2020, https://www.standaard.be/cnt/dmf20200929_94553865.

Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDag Jasmien,
BeantwoordenVerwijderenIk was net zoals jou erg geschrokken van het hoge aantal zittenblijvers in het lager en secundair onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat er verschillende mogelijkheden zijn om het blijven zitten tegen te gaan. Bijvoorbeeld de nieuwe eindtermen bieden een goede oplossing. Ze bevatten namelijk een goed initiatief om het aantal zittenblijvers te verminderen. Dit door het aanbod van differentiatie-uren in te bouwen. Zo kunnen de leerlingen die moeite hebben met bepaalde vakken en onderwerpen, deze leerstof terug gaan hernemen en inoefenen. Verder haalde je het probleem van het tekort aan leerkrachten aan. Ik vind dat we als samenleving het beroep van leraar terug aantrekkelijk moeten maken voor jongeren zodat het lerarentekort wordt weggewerkt. Als toekomstige leerkracht is het belangrijk om hierbij stil te staan. Een leerkracht moet oog hebben voor kinderen die moeite hebben met vakken of onderwerpen en hier dan ook direct hulp bieden. Als de leerkracht het volgende gevoel laat zien: ‘Ik heb oog voor je en je kan bij mij terecht, je staat er niet alleen voor.' Door deze erkenning gaan de leerlingen makkelijker de stap zetten om naar hun leerkracht te gaan, om te praten over hun moeilijkheden en onbezorgdheden.
.
Lieve Jasmien
BeantwoordenVerwijderenIk deel jouw mening volledig, wanneer je zegt dat leerlingen niet de dupe mogen zijn van het lerarentekort. Ook ik wil hier mijn steentje aan bijdragen en hopelijk kiezen nog veel jongeren, net zoals wij, voor een toekomst in het onderwijs.
Het is jammer dat het artikel enkel dit probleem aanhaalt voor het verrassend grote aantal van zittenblijvers, want naar mijn mening zijn er zeker nog enkele andere redenen. Ik denk persoonlijk aan schoolmoeheid. Jongeren die door de puberteit gaan, hebben veel aan hun hoofd. Zij zijn zich op emotioneel en fysiek vlak volledig aan het ontwikkelen. School is voor hen misschien minder prioriteit op dat moment?
Bedankt voor uw waardevolle mening op het artikel.
Warme groeten
Lotte Boonen