Leerkracht uit de kast!
Uit onderzoek blijkt dat er over de onderwijsvakken heen te weinig gebruik gemaakt wordt van voorbeelden waarbij verschillende soorten seksualiteit worden gebruikt. Dit wordt omschreven als het woord queer. Al te vaak wordt er vertrokken vanuit een voorbeeld met man en vrouw en blanke kindjes.
De resultaten van de enquête tonen aan dat er nog heel wat
werk is op het vlak van aanvaarding van alle soorten seksualiteit. Zo vindt één
op de zes ouders dat, als de leerkracht van hun kind homoseksueel is, deze daar
niet voor mag uitkomen. Drie op de tien ouders zijn niet akkoord met het
gebruik van afbeeldingen waarbij een kind twee moeders of twee vaders heeft. Bij
de leerlingen zien we een heel ander beeld. Twee op de drie geeft aan dat er
geen aandacht wordt besteed aan queer thema’s in de les.
De cijfers die ik hier lees, vind ik verrassend en
verontrustend. Ik ging er, misschien ongegrond, van uit dat alle vormen van
seksualiteit toch voor het grootste deel werden aanvaard in onze maatschappij. Onze
maatschappij, die in mijn ogen al vrij modern is, heeft toch nog veel werk voor
de boeg. De komende jaren hoop ik dan ook dat deze cijfers positief zullen evolueren.
Hier kunnen wij als toekomstige leerkrachten zeker een rol
in spelen. We kunnen bijvoorbeeld in onze lesonderwerpen werken met voorbeelden
waarin verschillende soorten seksualiteit voorkomen zonder daar bij stil te
staan bij de leerlingen. Daarnaast kunnen we ook tijd maken om hier effectief
dieper op in te gaan, zodat leerlingen kennismaken met dit thema. Door in
dialoog te gaan met leerlingen, kunnen we als leerkracht zien wat er speelt
onder hun generatie om hier zo verder op aan te sluiten.
FONS, geraadpleegd op 30 oktober 2020, https://frisonderwijsnederlands.files.wordpress.com/2020/09/fons_6_1_moors_nellis.pdf.

Reacties
Een reactie posten