Katholiek onderwijs: 'Laat leerlingen weer voltijds naar school gaan'
Dit artikel dateert van 22 februari,
en speelt in op de maatregelen van toen.
Jongeren zijn het beu. Sinds de
herfstvakantie zitten de leerlingen van de tweede en derde graad secundair
onderwijs halftijds thuis les te volgen. Dit heeft niet enkel gevolgen voor de
leerprestaties van de jongeren maar ook – en misschien nog wel meer – op hun
mentale gezondheid.
Het hoeft niet meer gezegd te worden
dat de coronacrisis zwaar weegt op de jongeren. Ze krijgen halftijds online
les, mogen enkel buiten met drie vrienden afspreken én ze staan niet op de
vaccinatiekalender. Met andere woorden, er is zo goed als geen perspectief voor
jongeren. Daarom vraagt de topman van het Katholiek Onderwijs, Lieven Boeve, om
de maatregel van halftijds online onderwijs als eerste op te heffen.
Ik snap dat het voor politici en
virologen niet gemakkelijk is om een datum te garanderen waarop bepaalde
maatregelen versoepeld worden. Daarnaast begrijp ik ook de vraag van het
Katholiek Onderwijs om de leerlingen vooruitzicht te geven door net wel een
datum te plakken op eventuele versoepelingen. Het is dus een soort tweestrijd
die de jongeren momenteel niet winnen.
Wanneer leerlingen nu naar school komen is dit meestal om testen te maken. Zo kunnen leerkrachten controleren of de leerlingen de leerstof correct hebben begrepen en eventueel bijsturen waar nodig. Door de beperkte lestijd op school, is er geen tijd voor het ‘normale lesgeven’, met veel interactie en verschillende werkvormen. Ik vraag me af of we het evalueren en bijsturen niet anders kunnen aanpakken, waardoor we de tijd op school zo ‘normaal’ mogelijk kunnen invullen. Op die manier kunnen we de leerlingen misschien toch even laten ‘ontsnappen’ van de coronawerkelijkheid.

Reacties
Een reactie posten