Katholiek Onderwijs: ‘Leervertraging wegwerken vereist inspanning op lange termijn’
De krantenkoppen vermelden regelmatig titels zoals ‘Coronacrisis zorgt voor leerachterstand bij jongeren’. Dit artikel biedt een eerste stap om de leerachterstand weg te werken. Een eerste stap van een proces dat naar alle waarschijnlijkheid jaren zal duren.
Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft vijftien mensen de
opdracht gegeven om basisscholen en secundaire scholen te ondersteunen. De
aanpak zal van lange termijn zijn én vereist het engagement van alle
betrokkenen. Het zal ook van belang zijn om een onderscheid te maken, de vragen
van de basisscholen zijn anders dan die van de middelbare scholen.
In het basisonderwijs stelt de vraag om extra ondersteuning
te krijgen bij moeilijk te begrijpen gedrag en het remediëren van leerlingen. In
het secundair onderwijs is er dan weer vooral behoefte aan ondersteuning bij
het online lesgeven. De combinatie van online lesgeven en het traditionele
lesgeven is niet altijd even gemakkelijk, waardoor het zoeken is naar de juiste
didactische werkvormen.
Het is reeds sinds het begin duidelijk dat de
leerachterstand bij jongeren niet op één schooljaar weggewerkt zal kunnen worden.
Doordat het Katholiek Onderwijs Vlaanderen nu vijftien personen in dienst stelt
enkel en alleen om de scholen te ondersteunen, is een goed begin om deze
leerachterstand weg te werken. Het spreekt voor zich dat dit niet voldoende zal
zijn. Alle scholen, ouders, leerlingen, politici, etc. moeten samenwerken om
een grondig plan te genereren dat iedereen de nodige ondersteuning biedt om de leerachterstand
zo optimaal mogelijk weg te werken.


Reacties
Een reactie posten