Nederlands leren in coronatijden - OKAN-leerlingen op afstand ondersteunen in hun taalverwerving

Als leerkracht in het OKAN-onderwijs laat je leerlingen kennis maken met de Nederlandse taal. Daarnaast probeer je de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden zodat ze zich kunnen integreren in onze maatschappij – een prachtig beroep.  Het OKAN-onderwijs heeft sinds het begin van het schooljaar mijn interesse opgewekt.

Jammer genoeg hebben deze leerlingen vaak geen laptop omdat ze bijvoorbeeld nog niet lang in België zijn, of hebben ze de middelen niet om een laptop aan te kopen. Op zich geen probleem, totdat het coronavirus toesloeg. Net zoals alle andere scholen, moesten ook OKAN-scholen volledig omschakelen op digitaal onderwijs. In het begin gaven deze scholen les via een Facebookpagina.  Elke dag postten ze opdrachten zoals het schrijven van een brief, het maken van een video,…  Deze methode werkte goed, maar het nadeel was dat vele leerlingen deze opdrachten op hun gsm moesten maken.

Zo kwamen de leerkrachten na de paasvakantie uit bij de OKAN-blog. De blog moest aan een aantal voorwaarden voldoen: visueel sterk , makkelijk om mee te werken én de lay-out moest duidelijk blijven op de gsm. Iedere dag kregen de leerlingen een opdracht voor Nederlands, gecombineerd met een ander vak. Daarnaast voegden ze een kalender toe waar iedereen per klas kon kijken welke leerlingen op welke dag de opdrachten gemaakt hadden. Op deze manier gingen de klassen onderling in competitie en konden  ook de ouders checken of hun kind de opdrachten had gemaakt.

Ik vind het een zeer motiverend artikel. Door de coronacrisis was het niet gemakkelijk om leerlingen optimaal onderwijs aan te bieden. In OKAN-klassen kan ik me inbeelden dat dit nog net iets moeilijker is door de grotere armoede en de taalbarrière die in deze groep aanwezig is. Toch kan je uit dit artikel afleiden dat de leerkrachten alles op alles hebben gezet om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en helpen.

Het artikel is inspirerend om als leerkracht toch contact te leggen met leerlingen en ouders die moeilijker te bereiken zijn. Daarnaast is het idee om een blog te maken en om eventueel vakoverschrijdend of zelfs richtingoverschrijdend te werken,  ook een mogelijkheid om in ‘gewone’ scholen uit te voeren.  




Desmaele, N. (2021). Nederlands leren in coronatijden. Fons, (13), 16-17. Geraadpleegd op 06 april 2021 via https://frisonderwijsnederlands.files.wordpress.com/2021/02/fons_6_3_desmaele.pdf 


Reacties

Populaire posts