Nederlands leren in coronatijden - OKAN-leerlingen op afstand ondersteunen in hun taalverwerving
Als leerkracht in het OKAN-onderwijs laat je leerlingen kennis maken met de Nederlandse taal. Daarnaast probeer je de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden zodat ze zich kunnen integreren in onze maatschappij – een prachtig beroep. Het OKAN-onderwijs heeft sinds het begin van het schooljaar mijn interesse opgewekt.
Jammer genoeg hebben deze leerlingen vaak geen laptop omdat
ze bijvoorbeeld nog niet lang in België
zijn, of hebben ze de middelen niet om een laptop aan te kopen. Op zich geen probleem, totdat het coronavirus
toesloeg. Net zoals alle andere scholen, moesten ook OKAN-scholen volledig
omschakelen op digitaal onderwijs. In het begin gaven deze
scholen les via een Facebookpagina.
Elke dag postten ze opdrachten zoals het
schrijven van een brief, het maken van een video,… Deze methode werkte goed, maar het nadeel was
dat vele leerlingen deze opdrachten op hun gsm moesten maken.
Zo kwamen de leerkrachten na de paasvakantie uit bij de
OKAN-blog. De blog moest aan een aantal voorwaarden voldoen: visueel sterk , makkelijk om mee te werken én de lay-out
moest duidelijk blijven op de gsm. Iedere dag kregen de leerlingen een opdracht
voor Nederlands, gecombineerd met een ander vak. Daarnaast voegden ze een
kalender toe waar iedereen per klas kon kijken welke leerlingen op welke dag de
opdrachten gemaakt hadden. Op deze manier gingen de klassen onderling in
competitie en konden ook de ouders
checken of hun kind de opdrachten had gemaakt.
Ik vind het een zeer motiverend artikel. Door de
coronacrisis was het niet gemakkelijk om leerlingen optimaal onderwijs aan te
bieden. In OKAN-klassen kan ik me inbeelden
dat dit nog net iets moeilijker is door de grotere armoede en de taalbarrière die in deze groep aanwezig is. Toch
kan je uit dit artikel afleiden dat de leerkrachten alles op alles hebben gezet
om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en helpen.
Het artikel is inspirerend om
als leerkracht toch contact te leggen met leerlingen en ouders die moeilijker
te bereiken zijn. Daarnaast is het idee om een blog te maken en om eventueel
vakoverschrijdend of zelfs richtingoverschrijdend te werken, ook een mogelijkheid om in ‘gewone’ scholen
uit te voeren.

Reacties
Een reactie posten