10 tips om je leerlingen aan het lezen te krijgen
Heel wat leerkrachten Nederlands geven aan dat de leesbereidheid bij jongeren elk jaar mindert. Steeds minder en minder jongeren lezen voor hun plezier. Hierdoor rijst de vraag: ‘Hoe laat ik mijn leerlingen liever en meer lezen?’. Het artikel ’10 tips om je leerlingen aan het lezen te krijgen’ uit het tijdschrift Fons biedt enkele interessante inzichten op deze vraag.
Zoals de titel al reeds vermeldt, haalt de auteur van het
artikel tien tips aan om leerlingen aan het lezen te krijgen. Als eerste moet
je een rijk en gevarieerd leesaanbod voorzien. Zorg ervoor dat
leerlingen verschillende soorten literatuur kunnen raadplegen op verschillende
tijdstippen. Niet enkel zelf lezen, maar ook voorlezen zet jongeren
aan tot lezen.
Een derde tip is het inrichten van een boekenhoekje
of een leeslokaal. Creëer een leescommunity waar iedereen bij kan. Ga
als leerkracht in gesprek met de leerlingen: wat vinden zij interessant, wat
vind jij als leerkracht belangrijk? Breid je eigen kennis uit met hun kennis om
samen tot interessante auteurs en boeken te komen.
Houd vervolgens ook rekening met de diversiteit onder jouw
leerlingen. Meer en meer leerlingen spreken een andere moedertaal dan het
Nederlands, of worden tweetalig opgevoed. Maak als leerkracht Nederlands hier
gebruik van. Laat leerlingen eens een artikel, gedicht of verhaal voorlezen in
hun moedertaal. Door hier vragen over te stellen in het Nederlands,
bevorder je hun talenkennis.
Om de aantrekkelijkheid van het lezen te verhogen, kan je het
koppelen aan een luister-, spreek- en schrijfoefening. Lezen is geen eiland op
zich, je kan dit bijvoorbeeld ook vakoverschrijdend aan bod laten komen.
Koppel dit aan andere vakken waar leerlingen interesse in hebben. Laat een klas
in de richting bouw eens een tekst lezen over een nieuwe methode die wordt
toegepast in hun werkveld, gegarandeerd wek je de interesse van de leerlingen.
Tot slot maken de leerkrachten en ouders samen het
verschil. Zij moeten activiteiten opzetten om leerlingen onder te dompelen in
de literaire wereld. Het is belangrijk om te beseffen dat het niet mogelijk is
om iedere leerlingen graag te laten lezen. Als leerkracht ga je handvaten geven
om goed te functioneren in de maatschappij, wat zich vertaalt in
basisgeletterdheid.
Voor mij was dit een zeer interessant artikel. Onderzoek toont aan dat leerlingen minder en minder bereid zijn om te lezen. Het is als toekomstig leerkracht Nederlands onze taak om ons hier verder in te verdiepen en methodes te zoeken om het tij te keren.
Bron: Delarue, S. en Rijckaert, H. (2021). 10 tips om je leerlingen aan het lezen te krijgen. Fons, 2021 (14), 22-23. Geraadpleegd op 14 oktober 2021 via https://frisonderwijsnederlands.files.wordpress.com/2021/05/fons_6_4_delarue_rijckaert.pdf



Reacties
Een reactie posten