Online les volgen was toch nog zo slecht niet: ook student wil deeltijds thuiswerken

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat hogescholen en universiteiten al hun lessen online gaven. In dit blogbericht licht ik op basis van het artikel de voordelen, de valkuilen en het toekomstbeeld van online lesgeven toe. Voor de ene student is dit de hemel, voor de andere student de hel.

Door de online lessen, het sluiten van de cafés, het stopzetten van hun hobby’s, etc. werd het sociale contact van jongeren zeer beperkt. Hierdoor is hun mentale welzijn het afgelopen jaar verslechterd. Vanuit verschillende hoeken kwamen noodkreten om hier iets aan te doen.

Toch waren heel wat studenten ook blij met de online lessen. In de meeste gevallen namen docenten hun lessen op, waardoor studenten deze op een later tijdstip terug konden bekijken. Een vriendin van mij gaf wat meer toelichting over de voordelen die zij ondervond: wanneer ze live les moet volgen, gaat het soms te snel voor haar waardoor haar notities niet goed genoeg zijn aangevuld. Dit heeft als gevolg dat ze de leerstof niet optimaal kan leren. Wanneer ze achteraf een lesopname bekijkt, kan ze zoveel pauzeren als ze wil en haar notities aanvullen. Stukken die bijvoorbeeld moeilijker waren, kon ze ook herbekijken.

Persoonlijk was ik ook voorstaander van online les. Je verloor geen tijd meer met naar de campus te rijden, je had genoeg plaats op je bureau, etc. Maar sommige professoren/docenten profiteerden van de situatie en gaven hun leerstof in de vorm van zelfstudie en taken. Leerlingen werden op zichzelf aangewezen met blendspaces, kennisclips, krantenartikels, etc. Het aantal uren dat ik heb besteed aan het verwerken van de leerstof, ligt veel hoger dan het aantal lesuren dat ik normaal zou hebben gehad.

Het artikel licht een combinatie van online les en les op campus toe: laat studenten de theorie via lesvideo’s verwerken op hun eigen tempo en op een locatie waar zij willen. Het maken van oefeningen of het bespreken van casussen, gebeurt bij voorkeur op de campus. Dan is er een rechtstreeks contact tussen student en docent waardoor men kort op de bal kan spelen en de drempel om vragen te stellen, lager ligt.

De kans is groot dat veel studenten later (deeltijds) zullen thuiswerken. Door de online lessen bereidt men de studenten hier al een deel op voor, wat ik geen slechte zaak vind. 






Vancaeneghem, J. (2021, 25 september). Online les volgen was toch nog zo slecht niet: ook student wil deeltijds thuiswerken. Gazet Van Antwerpen. Geraadpleegd op 15 oktober 2021 via https://www.gva.be/cnt/dmf20210924_97368764 

Reacties

  1. Dag Jasmien

    Een tijdje geleden dacht ik dat ik één van de weinigen was die online les niet zo erg vond. Vooral om dezelfde redenen die jij aanhaalt: theorie die je op je eigen tempo kan verwerken, geen verloren tijd met naar de campus te rijden, in mijn geval: minder oppas voor de kindjes...
    Daarnaast kan ik me ook helemaal vinden in wat je aanhaalt over de extra tijd die je erin steekt om alles zelf te moeten verwerken. (Ik kan geen blendspace meer zien.)
    Daarom lijkt het me heel belangrijk om een goed evenwicht te vinden en ben ik helemaal eens dat oefeningen en bespreken van casussen het best op de campus gebeuren. Op die manier is het veel makkelijker om te discussiëren en te communiceren.

    Ik ben er ook zeker van dat ik nooit zoveel online tools had leren kennen, moest corona er niet geweest zijn. :-)

    Groetjes,
    Dorien Kokke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts